ZAHVALIMO ŽENI KOJA JE POSEJALA SEME U NAMA

Lepa Mladjenović

u susretu sa lezbejskom kantautorkom Kris Vilijamson i

lezbejskom komičarkom Kejt Klinton u Provinstaunu, oktobra 2012

Cris Williamson12

Tih šezdesetih godina, reći lezbejki da može biti srećna je bilo revolucionarno.

Kris Vilijamson

Jednog avgustovskog dana u Njujorku, 2012, gledajući po interentu, videla sam da se u mestu Provinstaunu održava nešto pod nazivom Ženska nedelja, i to igrom slučaja baš u vreme kada je trebalo da i ja budem u tom gradiću u SAD. Pročitala sam i nisam mogla da verujem! Prvo što sam videla bilo je ime Kris Vilijamson, srce je počelo da mi mi ubrzano kuca – Kris Vijamson je jedna od prvih lezbejskih pevačica! Feministkinja, nežna kantautorka, legenda lezbejske muzike! Uzbudjena sam i pišem mojoj naboljoj prijateljici, Tijani, koja takodje voli Kris: Tijanaaaaaa, dolazi Kris Vilijamson, moći ću da je vidim uživo!! Ne mogu da verujem! Dolazi i Kejt Klinton. Kada živiš u maloj zemlji, ne pada ti na pamet da ćeš ikada moći da uživo vidiš pevačice koje obožavaš i preslušavaš stotinama puta.

 

Svetlost će te izlečiti

S obzirom da je za mene gradić Provinstaun bio potpuna nepoznanica, iznenadila sam se kada sam saznala da je Ženska nedelja zapravo Lezbejska nedelja i da je ovo već 22. put da se dešava!   I evo me baš tih dana u gradiću, šetam gore-dole kroz jednu od najuzbudljivijih lezbejskih ulica na svetu u tom trenutku, smešeći se kao devojčica koja je zakoračila u magični svet prepun čokolada i slatkiša! U gradiću je par hiljada lezbejki, šetaju u parovima, u grupama,  pojedinačno.  Kakav praznik!  Hodam i smeškam se od početka do kraja.  Nisu nas naučili da imamo fajl u svom telu takav da možemo da uživamo bez osećanja krivice, sramote ili makar male zadrške; da li sam to zaslužila, druge lezbejke nemaju tu šansu….  Sve su mi te rečenice prolazile kroz glavu.  I onda sam odlučila da ću uživati za sebe i sve druge, sve vreme.  Tokom ovih dana bilo je na desetine lezbejskih koncerati, predstava i sličnih  dogadjaja.

LesSport6

I to nije sve, Kejt Klinton, legenda lezbejskog humora, je pozvala lezbejke na bejzbol utakmicu. Kakva gozba! Komičarke protiv ostalih! Obasjane sunčevim zracima, amazonke su trčale, bacale se na loptu, travu, jedna na drugu, amazonke su navijale, smejale se, dobacivale. Medju lezbejkama svaka reč ima još neko značenje.  Viki Šo, femica iz Teksasa viče preko megafona: Ne zatvaraj… Ne diraj Mimi! Uživam u ostvarenju životnog sna. Hvala ti Kejt Klinton, koliko generacija lezbejki je odraslo uz tvoje slatke šale i mudrosti koje su postale deo naše svakodnevnice. Momenat u kome osećaj ulazi u telo je politički. Ovaj dodir je politički, rekla je Edrijen Rič.

LesSport5              usa

Koncerti Kris Vilijamson

Otišla sam rano na prvi koncert Kris Vilijamson i jedna topla sedokosa žena je već stajala u redu da se otvore vrata koncertne sale. Rekla sam joj koliko sam uzbudjena jer ću prvi put u životu slušati Kris Vilijamson uživo i ona je rekla: Vidi, ja ću se pomeriti korak unazad i ti ćeš ući prva! Smešile smo se. Ušla sam u  salu i svim lezbejkama oko mene sam rekla da sam uzbudjena, što je zapravo bilo očigledno. Sala je bila mala, moglo je da stane svega sto lezbejki, a bilo nas je oko 45, vrlo intimna atmosfera. Pred sam početak jedna buč lezbejka logističarka je došla i oslobodila prvi red ispred male bine, a lezbejke koje su sedele oko mene su mi rekle Samo napred, to je za tebe! Sve su bile podržavajuće, jedna mi je dala salvetu, Plakaćeš! – bila je u pravu.  Koncert je počeo tako što je Kris izašla na binu u majici sa kratkim rukavima ispod koje je bela majica sa dugačkim rukavima, mi smo takve majice zvale ’benkice’.  Izgledala mi je kao da je upravo izašla iz kreveta, iako u farmerkama i kaubojskim cizmama, naša pevačica sa cimbalom, omiljena od svih koje su došle da je slušaju, nasmešena i radosna krenula je da peva pesmu kojoj su se pridružile i sve one is prvih redova.  Nežnost se pojavila u sali. Žene oko mene vole žene, dodiruju jedna drugu, uzdišu, aplaudiraju.  Evo me prvi put na koncertu na kome smo sve samo lezbejke. Ne mogu da verujem.  Glas Kris Vilijamson je topao.

Poput meda na suncu

 

Drugi dan

Drugi put sam došla ponovo na koncert Kris, i neke lezbejke su već stajale ispred sale.  Dve lezbejke, ljubavnice su mi ispričale kako su u prodavnici, u kojoj jedna od njih radi, čule ženu koja je prepričavala da je prethodog dana na koncertu Kris posmatrala lezbejku iz Evrope koja je bila jako uzbudjena jer je prvi put bila na takvom koncertu. Rekla sam: Da to sam ja! To sam ja! Glasno smo se smejale. Ovo je mali grad. One su ušle, ja za njima, i kad sam trebalo da kupim kartu, saznala sam da su njih dve već kupile kartu za mene. Kako je to neverovatno! Stajala sam u polumračnoj istoj maloj sali i najednom su mi suze navrle na lice. Solidarnost je izbor da vidiš drugu u biseru njene slabosti ili njene radosti.  Pre prve pesme sam zagrlila obadve lezbejke koje su mi kupile kartu.  Bile smo sve tri jako uzbudjene.

usa2Onda je Kris otvorila veče sa istom pesmom kao i prvi put, Birdsong koju sve žene pevaju.  Evo me u nežnom ženskom žamoru.

Tad sam shvatila da pričam sama sa sobom. Ne fotografišeš, ne hvataš beleške, ovog puta osećaš! Zažmurila sam i osetila da lezbejke pevaju meku melodiju, a ženski glas od Kris, nalik na najlepšu ptičiju pesmu, predvodi ih. Ni manje ni više od ptice pevačice/ Pomozi mi da večeras napravimo nešto lepo…  U polu mraku sam u lezbejskom gnjezdu.  Talasi ženske nežnosti su se ponovo razlili u meni.  Veći deo koncerta provela sam sa suzama. Toliko sam plakala da je lezbejka pored mene, kompjuterska ekspertkinja rekla: Nisam planirala da plačem, ali kad sam te videla rekla sam sebi – dobro, i ja mogu da plačem. Kasnije smo otišle u kafić i razgovarale o našim lezbejskim životima i sjajno se provele.

Kada u sebe pustiš život

Sve stvari isplove pred tobom

 

 

Treći dan

Treći put sam otišla i unapred kupila kartu od novca koji sam odvojila za prethodni koncert. Ponovo sam sela pozadi gde je mračnije. Krupni par je sedeo ispred mene, nežno su se dodirivale sve vreme. Kada dolaziš iz homofobične zemlje, sama činjenica da sediš medju lezbejkama koje se vole slobodno uvodite te u mesto u sebi na kome nikad nisi bila. Kris je opet počela sa Birdsong koju sve pevaju. Posle toga je rekla  A sada ćemo jednu staru, i krenula je sa Uspavankom / Lulluby.  Uspavanku mnoge lezbejke već godinama pevaju svojoj deci, i kad je krenulo pevanje sećanja su se osećala u maloj saliOgromno komešanje, uzdasi žena, jer su cele generacije dece lezbejki odrasle na ovoj pesmi.  Kiris je onda ispričala kako je jednom posle koncerta došao jedan dečak od 10 godina i rekao joj ‘Zašto si mi uzela pesmu?’.  I tog dana sam ponovo plakala.  Kris je posle Uspavanke rekla: Vaše suze su najlepši dar koji mi možete dati.

Nakon koncerta sam otišla u ženski dućan Womenscraft, čije vlasnice su jedan predivan lezbejski par.  Tamo je Kris ćaskala sa lezbejkama, malo smo pričale i dala sam joj moj esej o lezbejkama za vreme rata. Rekla je O kako je to divno, ustala, nežno smo se zagrlile i rekla mi Sutra je moj poslednji koncert, budi moja gošća.

 

Četvrti dan

Došla sam smešeći se i smešila sam se sve vreme tokom koncerta, gledajući kako se Kris osmehuje. Ovo je čudo, prva tri dana sam plakala, a danas ne mogu osmeh da skinem s lica. Sećam se kako je Ejsi rekla Lezbejska sreća je najveća. Činilo mi se da se i sve lezbejke oko mene smeju.  Danas sam većinu pesama znala kao da su moje. A onda je došla ptica/ da li si je čula kako peva… Telo mi je u talasu sa melodijom. Kris se smešila, i mnoge druge.  Kad bi se sunce nasmejalo, ličilo bi na tebe

 

Sledeće nedelje

Ženska nedelja se završila. Provinstaun je bio prepun lezbejki na svakom ćošku. Kako je to neverovatno. Kada bi svaka lezbejka na svetu mogla  jednom u životu da doživi ovu nedelju, svuda bismo imale moćne lezbejke koje bi bile u stanju da prihvate sebe i svoje lezbejske žudnje punim srcem. Narednog utorka, niz glavnu sunčanu ulicu hodam, a moje dve poznanice koje su mi onog dana kupile kartu za koncert, idu mi u susret držeći se za ruke, pune ljubavi i opuštene. Zagrlile smo se, sećale se priče o karti, i kažu mi: Znaš šta, kad smo se onog dana posle koncerta vratile kući, zvale su nas iz agencije Olivia Turs da nam kažu  da smo nas dve izabrane da dobijemo jeftine karte za krstarenje brodom povodom četrdesetogodišnjice postojanja ove lezbejske turističke agencije.  Tu će naravno biti i Kris Vilijamson, Meg Kristijan, Kejt Klinton i druge lezbejske pefromerke!! Šta reći, skakale smo po ulici, smejale se i dogovorile se da će mi one slati redovne izveštaje s tog krstarenja legendarne lezbejske firme Olivia Tours preko mobilnog. Lezbejke  iz Beograda će imati privatni lajvstrim (Live Stream) ovog vanrednog dogadjaja!

Probudi me iz ovog sna

Koji sam sanjala mnogo puta

 

&

Jednog od tih dana dok je trajala Ženska nedelja, moja prijateljica Šebar Windston i ja otišle smo na Ručak sa Kris Vilijamson i Kejt Klinton.  To je američki običaj, da se zakupi restoran i da se napravi poseban dogadjaj. Prvi put sam na takvom dešavanju, da vidim i čujem Kejt Klinton kako kaže da je feministička lezbejska komičarka! Kako je to divno. Hvala ti sestro Kejt. Kejt je bila šarmantna i odlučila je da svoje improvizovane priče ispriča pevajući….. a ceo restoran lezbejki je pevao  refren…. i sve smo se smejale.

http://www.youtube.com/watch?v=WAXRB0Q1IcM

 

Kris i Kejt su bile u belim košuljama i meni su izgledale kao stare prijateljice koje tako lepo uživaju jedna u drugoj.  Osećalo se sestrinsko prijateljstvo koje nas greje. One su uživale jedna sa drugom. Onda je Kris je počela da prepričava jednu scenu koja joj je promenila život. Reč je  o televizijskoj emisiji emitovanoj krajem šezdesetih u kojoj je Džoan Baez bila javno ismejana i ponižena zbog svoje antiratne politike. Evo šta je Kris rekla.

http://www.youtube.com/watch?v=cvjOnKbP6Ak

„…Ona, (Džoan Baez) je tako hrabro sedela u toj emisiji, a ja sam plakala jer su bili toliko surovi, zaista je surovo kada se publika okrene protiv tebe.  Tada imaš dva izbora, kao i u životu, možeš da ostaneš ili da odeš, a ona me je naučila kako da ostanem i kad je neizdrživo…. drži se svog svetog mesta i znaj da si ljudskog biće, a da je ovo razlika u mišljenju, ne radi se o tome šta je dobro a šta loše, ti radiš najbolje što možeš.“

„Pre nekoliko godina sam išla da posetim prijateljicu Boni Rejd i grupa Indigo Girls je organizovala koncert Dodirni zemlju kako bi se skupio novac za život  američkih Indijanaca i Džoan je bila tamo… desilo se da je dogadjaj organizovan u starom skladištu oružja. Prilično neobično mesto za sastajanje. Dole je bilo jedno kupatilo i jedan lavabo. Prala  sam ruke nad istim lavaboom kao i Džoan Baez. Iznad je bilo ogledalo, prilično sam je stidljivo pogledala, a ona je spustila glavu gledajući kako pere svoje ruke.  Pogledala sam je i videla sebe i njenu glavu i pomislila O Boginjo, ovo je jedan od onih teleskopskih momenata. Ponovo sam spustila pogled, ruke su mi bile u vodi, i njene ruke su bile u vodi, i dok smo gledale u naše ruke, rekla sam: Džoan, jednostavno moram da ti kažem, dok sam išla u srednju školu, tamo niz ulicu, slušala sam tvoju muziku i ti si mi spasila život… I meni je neko ovo rekao isto tako, neki ljudi se potrude da ti to kažu,  Ne samo da si mi promenila život, spasila si ga, vratila si me na  pravi put.  To sam joj rekla, Džoan, samo sam želela da ti kažem da ja ne bih bila sada u ovom trenutku ovde da ti nisi uradila to što si uradila – utabala si mi put.

Povremeno, kada imate šansu, zahvalite osobi koja je u vama posejala seme.“

Osloni se na mene, ja sam tvoja sestra

Veruj u mene, ja sam tvoja prijateljica

Obaviću te mojim rukama poput gugutke belih krila.

Citat iz pesme ‘Sestra’/’Sister’ od Kris Vilijamson, a i svi ostali citati su njeni.

Sa sestrinskom ljubavlju i zahvalnošću lune. Lepa.

cris&kate

Kris Vijamson i Kate Klinton

Provinstaun, 2012

Prevod Jodie Roy

 

 

Leave a Reply

